Proszę podać nazwę użytkownika, hasło oraz swoją domenę: |
Jeżeli nie znajdziesz rozwiązania swojego problemu, skontaktuj się z nami.
Przeprowadzka strony - utworzonej na przykład w WordPressie, na nowy serwer może jawić się jako proces skomplikowany i wymagający olbrzymich informatycznych umiejętności. W rzeczywistości jednak nie jest wcale trudny i sprowadza się do kilku kroków, z którymi poradzi sobie nawet początkujący użytkownik komputera. Uwaga: przedstawiony poniżej sposób nie jest może najszybszy i najbardziej optymalny, ale wydaje się być najprostszym do przeprowadzenia, także dla nietechnicznych użytkowników.
Aby przenieść stronę z jednego serwera na drugi, należy skopiować pliki strony. Jeżeli nie wiesz który katalog zawiera interesujące nas dane, możesz to sprawdzić w pomocy dostawcy hostingu. Z reguły katalog ten nazywa się www lub public_html i zawiera charakterystyczne pliki z przedrostkiem wp_, m.in. wp-config.php, wp-login.php, wp-load.php oraz podobne katalogi: wp-admin, wp-content, wp-includes.
Całą zawartość katalogu należy skopiować, celem późniejszego przegrania na nowy serwer. Niektórzy dostawcy usług hostingowych oferują możliwość automatycznego pobrania backupu strony, czyli wszystkich plików znajdujących się na serwerze, łącznie z interesującym nas katalogiem. Warto skorzystać z tej opcji, gdyż przyspieszy to pobieranie i jest wykonywane bezpośrednio przez przeglądarkę. Jego wadą może być konieczność pobrania dodatkowych katalogów z danymi, które niespecjalnie są nam potrzebne, ale w większości przypadków nie powinno być ich za wiele. Warto pamiętać, że tego typu kopie zapasowe są z reguły skompresowane do pojedynczego pliku archiwum. Na serwerze należy umieścić te pliki w formie rozpakowanej.
W przypadku braku możliwości pobrania kopii zapasowej, można skorzystać z klienta FTP. Takim klientem jest np. program Filezilla, ale dostępnych jest również wiele alternatyw. Filezillę możemy bezpłatnie pobrać ze strony filezilla-project.org i zainstalować na swoim komputerze.
Po instalacji i uruchomieniu programu, musimy połączyć się z serwerem strony, przy użyciu konta FTP. Każdy dostawca usług hostingowych oferuje możliwość stworzenia takiego konta, a często jest ono przygotowane automatycznie już na starcie usługi. Informacje, jakich będziemy potrzebowali to: adres serwera FTP, nazwa użytkownika FTP oraz hasło. Dane te możemy wprowadzić w górnej części okna programu Filezilla.
Pole z numerem portu można pozostawić puste, chyba że dostawca usługi zmienił domyślny port 21 na inny – informacja o tym powinna znajdować się przy danych dotyczących połączenia FTP.
Kiedy mamy już zgrane pliki, pora przenieść je na nowy serwer w hostingu Linux.pl. Postępujemy analogicznie, tylko w drugą stronę. Możemy do tego także wykorzystać Filezillę, łącząc się za pomocą danych wygenerowanych w czasie zakładania usługi. Adres serwera jest widoczny po prawej stronie po zalogowaniu się do DirectAdmina i przyjmuje schemat [nazwa serwera].linux.pl.
Domyślna nazwa użytkownika jest taka sama jak login do panelu DirectAdmin. Podobnie z hasłem. W razie potrzeby istnieje także możliwość utworzenia nowego konta FTP.
Wszystkie pliki strony przegrywamy do katalogu public_html, który znajduje się w folderze domains/nasza_domena/, np. domains/linux.pl/public_html/. Jeśli jest taka potrzeba, można nadpisać znajdujące się tam pliki lub usunąć domyślną stronę testową w postaci pliku index.html.
Same pliki strony niestety nie zadziałają. Potrzeba jeszcze zgrać bazę danych, która odpowiada za znajdującą się na stronie treść. I podobnie – niektóre hostingi mogą oferować możliwość automatycznego pobrania zawartości bazy danych w postaci kopii zapasowej, czasami będzie ona nawet generowana automatycznie z kopią plików strony (w osobnym katalogu tego samego archiwum). W innych przypadkach będziemy musieli wykonać kopię bazy ręcznie.
Oczywiście pisząc „ręcznie” nie mamy na myśli niczego skomplikowanego. Większość usług hostingowych oferuje narzędzia do obsługi baz danych, a jednym z popularniejszych jest phpmyadmin. W panelu hostingowym z pewnością znajduje się zakładka lub odnośnik do bazy danych z informacją jak się do niej logować (czasami trzeba połączyć się z innym serwerem i podać osobne hasło – szczegóły znajdziecie w pomocy dostawcy usługi hostingowej).
Logowanie odbywa się przez przeglądarkę internetową, a kiedy już znajdziecie się w środku, należy po lewej stronie kliknąć na nazwę bazy danych odpowiadającej za stronę na WordPressie i wybrać opcję „Eksportuj” w menu na górze strony.
Jeśli w aplikacji phpmyadmin znajduje się więcej baz danych, nazwę tej powiązanej z naszą stroną znajdziemy w pliku wp-config.php w katalogu głównym strony. Można go otworzyć za pomocą dowolnego edytora tekstu i znaleźć tam linijki:
/** The name of the database for WordPress */ define( 'DB_NAME', 'nazwa_bazy_danych' );
Po wybraniu opcji eksportu otworzy nam się nowa strona z dwoma metodami eksportu. W większości przypadków opcja szybka będzie wystarczająca i pobieranie kopii bazy rozpocznie się w chwili kliknięcia przycisku „Wykonaj” w prawym dolnym rogu ekranu.
Czasami będzie trzeba będzie wybrać opcję „Dostosuj” i w sekcji „Wyjście” wybrać „Zapisz wynik do pliku”. Kliknięcie przycisku „Wykonaj” rozpocznie proces generowania i pobierania kopii bazy danych na dysk twardy komputera.
Następnym krokiem będzie przeniesienie bazy na hosting w usłudze Linux.pl. Tutaj także posłużymy się panelami DirectAdmin oraz phpmyadmin. Na stronie głównej tego pierwszego wybieramy opcję „Dodaj nową bazę MySQL”.
Po uzupełnieniu wszystkich pól klikamy więc na przycisk „Utwórz” i wyświetli się strona z podsumowaniem. Chwilowo możemy sobie te informacje skopiować, bo będą potrzebne w trzecim kroku migracji.
Skoro mamy już utworzoną bazę, pora przenieść do niej kopię bazy naszej strony. Ponownie logujemy się do panelu phpmyadmin, ale tym razem już na serwerze Linux.pl – poprzez DirectAdmina. Wybieramy opcję „Zarządzanie MySQL”:
A następnie wyszukujemy świeżo utworzoną bazę (będzie pusta, a więc jej rozmiar wynosi 0 B) i klikamy na nią.
Dalej automatycznie logujemy się do panelu phpmyadmin, klikając na znajdujący się na górze przycisk.
Na stronie panelu wybieramy naszą bazę, klikając po lewej stronie, a następnie uruchamiamy opcję „Import” na górze.
Kolejnym etapem importu będzie wybranie przycisku „Przeglądaj” i znalezienie pliku z kopią bazy danych naszej starej strony na dysku komputera. Akceptacja odbywa się poprzez kliknięcie przycisku „Wykonaj” w prawym dolnym rogu strony. Po chwili baza zostanie zaimportowana.
Pozostał już ostatni krok, czyli zapewnienie komunikacji bazy danych ze stroną. Witryny na WordPressie oferują prostą metodę łączenia ich poprzez edycję znanego nam już pliku wp-config.php, znajdującego się w katalogu głównym strony. Jeśli tworzyliśmy kopię strony ręcznie, powinniśmy mieć już pobrany ten plik, a jeżeli nie – zawsze możemy go pobrać lub edytować bezpośrednio na serwerze.
W naszym przykładzie posłużymy się tą drugą metodą. Wykorzystamy do tego Menedżera plików, znajdującego się w panelu DirectAdmin.
Wyszukujemy w nim katalog domains/nasza_domena/public_html i wchodzimy do niego. Powinny znajdować się tam pliki strony, a wśród nich także wp-config.php. Odszukujemy go i klikamy opcję „Edytuj” w piątej kolumnie tabeli.
W okienku edycji wyszukujemy naszych informacji o bazie danych i uzupełniamy je danymi wygenerowanymi podczas tworzenia bazy danych.
/** The name of the database for WordPress */ define( 'DB_NAME', 'l_wp-baza' ); /** MySQL database username */ define( 'DB_USER', 'l_user-wp' ); /** MySQL database password */ define( 'DB_PASSWORD', 'IVJyjM3fQ' ); /** MySQL hostname */ define( 'DB_HOST', 'localhost' );
Na koniec zatwierdzamy zmiany, wybierając opcję „Zapisz jako”.
Od tego momentu strona powinna prawidłowo działać. Gdyby jednak wyświetlała się strona tymczasowa, generowana przez panel DirectAdmin, należy jeszcze usunąć z serwera plik index.html.
Szczególnie przydatny z punktu widzenia użytkownika WordPressa może okazać się Softaculous. Jest to aplikacja do zarządzania stronami utworzonymi na tym silniku, oferująca możliwość szybkiej instalacji, aktualizacji i logowania do panelu administracyjnego. Znajdziecie ją w panelu DirectAdmin, klikając na opcję „WordPress” w sekcji „Aplikacje”.
Tam również można powiązać świeżo przeniesioną stronę z tym oprogramowaniem. Wystarczy tylko kliknąć na przycisk „Scan” znajdujący się u góry ekranu.
A w następnym oknie wybrać „Skanowanie w poszukiwaniu instalacji”.
Po chwili strona zostanie odnaleziona i automatycznie sprawdzona pod kątem poprawności konfiguracji i aktualizacji jej silnika. Wszystkie te informacje będą dostępne w oknie przeglądarki i cyklicznie aktualizowane w razie pojawienia się nowych aktualizacji.