Co to jest konwersja i dlaczego warto ją mierzyć?

Konwersja to wykonanie przez użytkownika strony działania, czynności satysfakcjonującej z punktu widzenia marketingowego. Jest to zamiana użytkownika biernego, przeglądającego stronę, w aktywnego potencjalnego klienta.

Konwersje dzielimy na mikrokonwersje i makrokonwersje.

Makrokonwersja to główny cel z punktu widzenia właściciela danego serwisu. To priorytetowe zadanie, który powinien wykonać internauta. To nasz cel biznesowy.

W zależności od modelu sprzedażowego, celem makrokonwersji może być:
– dokonanie zakupu lub dodanie produktu do koszyka;
– zarejestrowanie konta klienta.

Tak więc, kiedy mówimy, że użytkownik skonwertował, to mamy na myśli właśnie jedną z powyższych czynności. To one decydują o naszej sprzedaży.

Z kolei Mikrokonwersja to każde mniej znaczące działanie, podejmowane przez użytkowników, finalnie prowadzące do nawiązania współpracy z Tobą i wykonania makro konwersji.

W zależności od modelu sprzedażowego, celem mikrokonwersji może być:
– zapis do newslettera
– wypełnienie formularza, ankiety;
– wysyłanie wiadomości
– kliknięcie w baner reklamowy
– udostępnienie dalej przez użytkownika artykułu, oferty, całej strony
– podanie numeru kontaktowego w Callback24
– obejrzenie filmu znajdującego się na stronie
– kliknięcie w numer telefonu
– ściągnięcie pliku, PDFu,
– przeczytanie artykułu.

Czym jest współczynnik konwersji i kiedy powiemy, że jest satysfakcjonujący?

Współczynnik konwersji to miara sukcesu Twojej witryny internetowej.
Pokazuje liczbę konwersji w przeliczeniu na liczbę wszystkich odwiedzin strony.

Przykład:

1000 osób odwiedziło naszą witrynę a współczynnik konwersji wyniósł 5%. Oznacza to, że 5% odwiedzających osób zrealizowało cel konwersji, czyli np. dokonało zakupu w sklepie.

Średni współczynnik konwersji wynosi od 2 do 5%. Tobie powinno zależeć oczywiście na tej górnej granicy.

Raporty z wskaźnikami konwersji powinieneś otrzymywać od opiekuna, analityka lub innej osoby realizującej Twoje kampanie marketingowe.

Jeśli zobaczysz, że ten wskaźnik jest niski – to znaczy, że powinieneś nad nim pracować.
Nawet jeśli nie masz doświadczenia, to specjaliści podpowiedzą Ci, jakie działania warto podjąć.

Jak przygotować stronę www?

Podczas przygotowywania specyfikacji, szaty graficznej, rozmieszczenia elementów, warto mieć „z tyłu głowy” taką myśl, że stronę www tworzymy dla klientów, nie dla siebie. Warto pamiętać, że sprzedajemy wartość, jakość, rozwiązywanie problemów klientów a nie same produkty. Taki sposób myślenia pozwoli nam zadbać o:

a) doświadczenie potencjalnych klientów – czyli pierwsze wrażenie, dbałość o poczucie estetyki klienta, szybkość ładowania strony, dopasowanie do wersji mobilnej.

b) grupę docelową – dobieramy grafiki, zdjęcia i treści do naszej grupy klientów, zgodnie z ich wiedzą, upodobaniami i potrzebami.

c) minimalistyczny wygląd, spokój – nie atakujemy banerami, feerią barw, zbyt dużą ilością tekstów.

Warto również pamiętać o kluczowych elementach, takich jak:
– logo, nagłówek, nazwa firmy;
– dane kontaktowe;
– Polityka prywatności i moduł ciasteczek;
– Call to action – wezwania do akcji;
– Krótkie informacje o Tobie, czym się wyróżniasz, dlaczego warto skorzystać z Twojej oferty;
– Referencje / Opinie klientów;
– zdjęcia i rzetelne opisy produktów;
– Stopka z informacjami;
– widget Callback24 umożliwiający oddzwonienie do klienta w ciągu 15 sekund;
– Certyfikat bezpieczeństwa SSL
– Linki do social mediów i kanałów na YouTube.

Tworząc przemyślaną stronę, masz większą szansę na zwiększenie konwersji.

A bycie elastycznym pozwoli Ci cały czas ją zmieniać – optymalizować.

Jak optymalizować konwersję?

Opowiedzieliśmy już, czym jest konwersja i jakie są jej cele. Teraz powiemy, w jaki sposób ją mierzyć. Do tego zadania niezbędne będzie narzędzie, o którym wiele osób słyszało – Google Analytics. Dzięki zamieszczeniu na naszej stronie krótkiego kodu, mamy możliwość stworzenia w Google Analytics konkretnych celów (np. udostępnienia wpisów w social media, zakup produktu, pobranie katalogu) a następnie mierzenie ich. To nam pokaże, w którym miejscu jesteśmy i czy realizujemy plany biznesowe firmy.


W ostatnim kroku postawimy pytanie – co to jest optymalizacja konwersji i dlaczego jest taka ważna?

Optymalizacja konwersji oznacza podjęcie takich działań względem strony internetowej, które zwiększą wskaźnik konwersji.

Należą do nich działania, czyli zmiany:
– na poziomie treści, grafiki a także szaty graficznej strony;
– wyglądu, ułożenia i kolorystyki przycisków call to action (wzywających do akcji);
– układu elementów i zakładek na stronie;
– procesu zakupu.

Te zmiany mogą być, z pozoru, bardzo niewielkie – zmiana słowa na stronie tytułowej może zwiększyć liczbę generowanych leadów nawet o 221% – tak było u Switch Video.

Z kolei umieszczenie widgetu Callback24 – pozwalającego oddzwonić do potencjalnego klienta w ciągu 15 sekund – pozwala zwiększyć współczynnik konwersji o nawet 224%!


Czy potrafimy powiedzieć, w jaki sposób dana zmiana wpłynie na poziom sprzedaży?

Nie. Proces optymalizacji to testowanie. W testowaniu możemy wspomóc się oczywiście narzędziami typu PageSpeed Insights, Google Analytics, Callback24, czy HotJar.

PageSpeed Insights pokaże nam, jak szybko ładuje się nasza witryna internetowa dla wersji komputerowej i dla urządzeń mobilnych. To z kolei wpływa na częstotliwość dokonywania zakupów przez użytkowników, czyli na konwersje.

Google Analytics, o którym pisaliśmy już wcześniej, to cały kombajn informacyjny – znajdziemy tu dużo danych dotyczących ruchu na stronie. Finalnie Google Analytics pozwoli nam zweryfikować, czy współczynnik konwersji jest lepszy czy gorszy w danym okresie.

Callback24 – pokazuje, jak wiele połączeń pozyskałeś dzięki kampaniom reklamowym, pozwala oddzwonić do klientów w ciągu 15 sekund. Pozwala na zwiększenie konwersji poprzez zachęcenie do kontaktu i wysyłanie informacji o konwersjach do Google Analytics.

HotJar – pokazuje ruch klientów na stronie, ukierunkowuje potencjalne zmiany na stronie. Pozwala zidentyfikować, w jaki sposób poruszają się klienci na naszej stronie i czy nie ma na niej elementów, które powodują że osoba opuszcza ją. Do tego mapa cieplna pozwala zobaczyć, co cieszy się największym zainteresowaniem.
Być może jakieś pozycje w menu są nieistotne, albo rzadko odwiedzane.

Co nam daje optymalizacja?
– większą konwersję, czyli sprzedaż;
– lepszy odbiór strony przez użytkowników;
– pozyskanie nowych klientów.

Ale warto do tego procesu podejść odpowiedzialne i nie samodzielnie. Warto tę drogę podjąć ze specjalistą, bądź opiekunem, który prowadzi projekt.

Więcej informacji o konwersji w serwisach internetowych, znajdziesz tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.